Özel Konular

MERCEDES-BENZ AMG GT-R: DOĞRU FORMÜL


yazı: Richard Meaden

AMG geçtiğimiz seneler boyunca 911 GT3’ü ciddi anlamda üzecek bir otomobil yaratmayı başaramamıştı. Burada gördüğünüz GT R ise, bütün rakiplerine korku salacak türden bir sporcu!

AMG departmanından bu zamana kadar akıl almaz güzellikte otomobiller çıktı. Bu söylediğime katılmayacak bir otomobil delisi olduğunu zannetmiyorum… Pratik otomobillere inanılmaz karakterler aşılayan ve bunu arka lastikleri buharlaştırabilen bir performansla birleştiren AMG, Alman mühendisliğinin nimetlerini, sedan ve station otomobilleri ile herkese göstermeyi başardı. Ortamlarda elinde Jagerbomb ile gezen arkadaşlar vardır ya, işte onun adı AMG.

Söz konusu patlayıcı etkinin sebebi, AMG’nin yarış ve modifikasyon işleriyle uğraşarak bu işe başlamış olması. Tamam, geçtiğimiz 50 yılda değişmeyen hiçbir şey kalmadı, fakat günümüzde 30’dan fazla modelle ve Affalterbach’taki devasa fabrikasında yaşamını sürdüren şirketin patronu Tobias Moers, AMG’yi AMG yapan değerlerin unutulmadığını söylüyor. Yüzlerde gülücükler, asfaltta siyah çizgiler bırakmak gibi…

GT ise AMG için bambaşka bir hikaye… Sıfırdan, tek bir amaç için tasarlanmış bu otomobilin hedefinde Porsche 911 ve diğerleri vardı, fakat GT ailesi bir türlü isteneni veremedi. Performans açısından hiçbir eksiği olmasa da, GT’nin sıkıntısı en iyiler ile iyileri ayıran o ince rafineliği bir türlü hissettiremiyor oluşuydu. Anlayacağınız henüz tamamlanmamış bir işten bahsediyoruz.

Bu sebeplerden ötürü yeni AMG GT R’ın omuzlarındaki yük çok ağır. Affalterbach, GT konusunda daha da ciddileşti ve 911 GT3’ün karşısına çıkaracağı bu canavarı yarattı. Daha güçlü, daha aerodinamik ve daha sıkı bir otomobil olan GT R’ın gelmiş geçmiş en sportif ve en bütün AMG modeli olması şart.

AMG gibi bir şirketin tarihindeki en sportif ve en bütün model olmak öyle kolay bir iş değil. Hadi diyelim geçmişteki Black Series modelleri yolda ve pistte tam anlamıyla tatmin edici olmayı başaramamıştı. Peki ama SLS Black ne olacak? Bu otomobil pistte inanılmaz işler yaparken, yolda ise şaşırtıcı derecede konuşkan ve dost canlısı bir silaha dönüşüyordu. Ne yazık ki, SLS Black sınırlı sayıda üretildi ve tek boynuzlu bir ata dönüştü. Şayet R eklentisi, GT’nin SLS Black’i hatırlatmasını sağlarsa, serinin daha önceki hayal kırıklıklarını anında unutacağımıza ve AMG’nin amacına çok yakın olduğunu düşüneceğimize eminim.

Tahmin edeceğiniz gibi, GT R’ın kalbinde 4.0 litrelik biturbo AMG V8’i yatıyor. R için yapılan modifikasyonlar neticesinde güç değeri GT S’e kıyasla 75 bg (toplamda 585 bg), tork değeri ise 50 Nm (1900 d/d ile 5500 d/d aralığında toplam 700 Nm) artırılmış.

Bu değerlerin elde edilmesi için turboların iç yapısı elden geçirilmiş, yeni bir motor yazılımı hazırlanmış ve turbo basıncı 1.2 bardan 1.35 bara çıkarılmış. AMG mühendislerinin listesindeki diğer işlerin arasında sıkıştırma oranını artırmak, egzoz portlarını rafine etmek ve 0.7 kg daha hafif olan yeni bir volan kullanarak gaz tepkilerini iyileştirmek gibi önemli işlerin olduğunu da ekleyelim.

GT ailesinin diğer üyelerine de hizmet eden 7-ileri çift kavramalı şanzıman yine sahnede. Bu kez daha uzun birinci vitesi, daha kısa altıncı vitesi ve ara hızlanmaları iyileştirmek için kısaltılmış son dişli oranıyla ön plana çıkan yeni dişli kutusuyla birlikte maksimum hız 320 km/s’ye yükseltilmiş. 0-100 hızlanması ise 0.2 saniye kısalarak 3.6 saniyeye düşürülmüş.

Yol ve pist kullanımında sınırları zorlamak için tasarlanmış bir otomobil olan GT R’ın inanılmaz detaylar taşıdığını tahmin edersiniz. Özellikle şasi, aerodinami, hafiflik ve rijidite gibi başlıklarda… Gövdesinin altında sayısız hafifletilmiş parça barındıran otomobilin şaftı karbon fiberden, ön düzenindeki bazı parçaları ise magnezyumdan imal ediliyor. Akü ise lityum iyon… GT R özünde sürücüler için tasarlanmış olsa da, detaylara eğildiğinizde bunun mühendisleri de cezbeden bir makine olduğunu anlıyorsunuz.

En belirgin değişimler gövdede yer alıyor. Karbon fiber ve alüminyumdan imal edilen çamurluklar önde 46 mm, arkada ise 57 mm genişletilerek GT R’ın arttırılan iz genişliği bu şekilde kapatılmış. Ön kısımdaki yeni ızgara tasarımı doğrudan GT3 otomobilini anımsatırken, arkadaki sabit kanat ise manuel olarak ayarlanıyor. Gövdenin altındaki aktif aerodinamik eklentiler Race modundaki sürüşlerde 80 km/s’den itibaren; Comfort, Sport ve Sport+ modlarındaki sürüşlerde ise 120 km/s’den itibaren 40 mm alçalarak yere basma kuvvetini güçlendiriyor. Sadece bu detay ile ön kısımdaki yere basma kuvveti 40 kg arttırılmış. Toplamda ise, maksimum süratte, standart AMG GT’ye kıyasla, tam 155 kg daha fazla yere basma kuvveti elde ediliyor.

Adaptif coilover’lar barındıran süspansiyon sistemi Comfort, Sport ve Sport+ modları ile kullanılabiliyor. Salıncak mimarinin alt bağlantılarındaki birleşim noktaları elden geçirilirken, burulma önleyici barlar ise kalınlaştırılmış.

R ile ilgili önemli detaylardan bir tanesi de aktif arka tekerlek yönlendirme sistemi. Zira söz konusu teknoloji AMG için bir ilki temsil ediyor. 100 km’s hıza kadar ön tekerlekler ile karşıt yönlerde hareket eden arka tekerlekler, aks aralığını kısaltma etkisi yaratarak çevikliği güçlendiriyor. 100 km/s’nin üzerindeki hızlarda ise bütün tekerlekler aynı yöne dönerek otomobilin dengesi güçlendiriliyor.

Gelelim dokuz kademeli çekiş kontrol sistemine… Üç kademeli ESP’yi kapattığınızda aktive olan bu sistem, konsoldaki sarı renkli çevirmeli bir tuş üzerinden idare ediliyor. Bu tuş başta çok sıradan görünse de, geldiği yerin GT3 otomobili olduğunu öğrenince sırıtmaya başlıyorsunuz. GT R en nihayetinde bir AMG yol otomobili olduğundan, motorun, şanzımanın ve süspansiyonların çalışma karakterlerini Comfort, Sport, Sport+, Race ve Individual isimli programlar üzerinden kontrol edebiliyorsunuz. Egzozun konsoldaki bir tuşla farklı karakterlere sokulabildiğini de unutmamak lazım. R’ın biri ortada ve kocaman; ikisi ise yanlarda, difüzörün içinde gizli olacak şekilde tasarlanmış üç adet egzoz çıkışı dilediğiniz zamanlarda gök gürültüsüne dönüşebiliyor.

AMG’nin GT3’ü olması adına GT R’dan çok şey bekliyor olabilirsiniz ki, otomobilin amacını gayet iyi biçimde yansıttığını söylemeliyim. Manuel ayarlanan sürücü koltuğu vücudunuzu sıkıca kavrıyor ve sizi oldukça alçakta ağırlıyor. Buna rağmen otomobile ve yola gayet hakim bir noktada kalıyorsunuz. Motoru çalıştırdığınız anda ise, diğer birçok AMG’de olduğu gibi, ateşli, patlayıcı ve dışadönük bir karakterle karşılaşıyorsunuz.

GT R’ın ilk tadımını zorlu bir lokasyon olan Portimao Pisti’nde yapıyoruz. 585 bg güç üreten ve neredeyse 320 km/s hıza ulaşan bir makinenin ilk sürüşü için oldukça iddialı bir yer olan Portimao, GT R’ın korkulacak bir otomobil olmadığını kanıtlıyor. Race modunda, ESP’nin en gevşek ayarında, otomobille dilediğiniz gibi oynayabiliyor ve keyfinize bakabiliyorsunuz. Viraj çıkışlarında ve düzlüklerde ok gibi ilerleyen GT R’ın her bir vites değişimi anında yerine oturuyor ve bu sırada arka taraftan abartılı patlamalar duyuluyor.

Fakat otomobilin en etkileyici sürüş detayları tutunma, çekiş ve denge oluyor… Direksiyonun sertliği normal. Belki bir tık daha sert olabilirdi, fakat avuç içlerinizde otomobilin ön bölümüne dair bütün hissiyatı bulabilmek harika. Ayrıca ön kısım asla fazla oynak hissettirmiyor ve tutunmayı bırakmıyor. Bunun yanında, GT S’in hissettirmekte zorlandığı çok kıymetli bir detayı, GT R’da hakkıyla buluyoruz: Ön ve arka aks arasındaki uyum ve birliktelik. Öyle ki, arka tarafı kaybetme korkusu duymaksınız dilediğiniz bütün virajlara saldırabiliyorsunuz.

R’ın viraj girişlerindeki önden kayma direnci muazzam. Ne kadar zorlarsanız ön kısımda o kadar direnç ortaya çıkıyor ve çıkışa doğru sağ ayağınızın devreye girmesiyle birlikte, gövdede muazzam bir dengelenme hissiyatı duyuluyor. ESP ancak çok abartırsanız varlığını hissettiriyor, fakat genel olarak gayet özgürlükçü bir karakterle çalışıyor. Orta ve yüksek hızlı virajlarda da benzer bir tutunma ve denge sunan GT R, yön değiştirmek zorunda olduğunuz sert frenaj noktalarında dahi kendisini bozmuyor.

Devam edecek…

Yazının tamamı 2018 Şubat Ayına kadar raflarda bulunan Evo Özel Sayısında!

 

Mercedes-AMG GTR

Motor V8, 3982 cc, twin-turbo
CO2 259 g/km
Güç 585 bg @ 6250 d/d
Tork 700 Nm @ 1900-5500 d/d
Şanzıman 7-ileri çift-kavramalı, arkadan itiş, sınırlı kaydırmalı diferansiyel
Ön süspansiyon Çift salıncak, helezon yaylar, adaptif amortisörler, viraj çubuğu
Arka süspansiyon Çift salıncak, helezon yaylar, adaptif amortisörler, viraj çubuğu
Frenler
Soğutmalı karbon-seramik diskler (opsiyon), 402 mm (ön), 360 mm (arka)
Jantlar 10 x 19 inç (ön), 12 x 20 inç (arka)
Lastikler 275/30 ZR19 (ön), 325/30 ZR20 (arka)
Ağırlık 1555 kg
Güç/ağırlık 377 bg/ton
0-100 km/s 3.6 sn (iddia edilen)
Maks hız 320 km/s (iddia edilen)
Baz fiyat 143.245 Sterlin
Satış tarihi Satışta

Evo skoru: 4.5

 

 

Leave a reply