İzlenimler

Peugeot 308 GTI by Peugeot Sport


yazı:
 Bahadır Bektaş
fotoğraf: Alp Emre Göksel

 

Peugeot’nun 1.6 litrelik turbo motora sahip hot hatch’i sınıfının en mantıklı seçeneği olarak karşımıza çıkıyor…. 

Evet, yanlış okumadınız, spotta mantıklı yazıyor. Aslında konu bir hot hatch olduğunda mantık pek de kullandığımız bir kelime değildir, ancak Türkiye’de yaşıyoruz ve hızlı bir kompakt hatchback’in 1.6 litrelik bir motora sahip olması ‘mantık’ kelimesini kullanmayı gerekli kılıyor. Neden mi? Çünkü bu sınıftaki diğer otomobillere baktığımızda genellikle 2-litre ve üzerinde motorlarla karşılaşmaktayız. Honda Civic Type R, VW Golf GTI ya da R, Ford Focus RS, SEAT Leon Cupra ve Renault Sport Megane gibi otomobillere baktığınızda ne demek istediğimi anlayabilirsiniz. Peugeot 308 GTi’ın 1.6 litrelik turbo ünitesi bu yüzden vergi açısından bir nimet sayılır. Üstelik düşük silindir hacmi, kompakt hot hatch türünün en uygun fiyat etiketini karşımıza çıkarıyor ki, 169.900 TL’lik rakam yukarıdaki rakipler karşısında adeta kelepir kalıyor. Peki, düşük silindir hacmine sahip olması Peugeot 308 GTi için bir eksiklik mi? Bu sorunun cevabını ilerleyen satırlarda vereceğim…

Öncelikle 308 GTi’ı, sıradan bir aile otomobilinin hızlandırılmış bir versiyonu olarak görmemenizi öneririm, çünkü Peugeot Sport tarafından yapılan değişiklikler gerçekten de kayda değer. Her ne kadar görüntüsünden pek belli olmasa da, karşımızda ciddi bir performans makinesi duruyor.

Siz de fark etmişsinizdir, 308 GTi’ın görüntüsü az önceki sayfalarda gördüğünüz Focus RS kadar çılgın değil. Burada daha sade bir hot hatch formu hedeflenmiş. Standart 308’den 11 mm daha alçak olan gövdesi, 19 inçlik jantları, ‘coupe franche’ olarak adlandırılan çift renkli gövdesi ve biraz daha sportif görünen tamponları, ateşli bir görüntü yerine, sade bir sportiflik ortaya koyuyor ki, abartıdan uzak bu görüntü bile, performansı gizli gizli yaşamayı sevenler için bir tercih sebebi olabilir.

308 GTI’ın kabini ise hot hatch meraklılarının sportiflik beklentilerini kaşırlayabilecek kıvamda. Öncelikle yanal destekleri oldukça sıkı olan ve bu sayede vücudu sıkıca kavrayan alkantara kaplı koltuklar tam olması gerektiği gibi; hem rahat hem de sportif. Ayrıca alüminyum pedallar ve vites topuzu, kırmızı dikişler ve GTI logolu deri kaplı direksiyon da insanda gazlama isteği uyandıran detaylar arasında. Tabii bir de vites kolunun gerisinde yer alan Sport düğmesi var. Egzoz sesini ve motor karakteristiğini değiştiren bu düğme ile göstergeler de beyazdan kırmızı renge dönüyor ki, bu da kanınızı biraz daha kaynatıyor. Küçük direksiyon simidini bünyesinde barındıran Peugeot i-Cockpit mimarisinin GTI karakterine uyumu ise bence çok iyi.

308 GTI’ın sürüş özelliklerinden bahsetmeden önce bilmeniz gereken bazı önemli detaylar var. Peugeot Sport ekibi otomobilin sadece yüksekliğini azaltıp, 19 inçlik jantlar takmakla kalmamış, yürüyen aksamda da çok ciddi değişiklikler söz konusu. Mesela, ön ve arka süspansiyonlarda, standart bir 308’e göre sırasıyla %60 ve %100’lük bir sertleşme operasyonu yapılmış. Öndeki burulma önleyici barlar da daha fazla çekiş gücü elde etmek adına yumuşatılmış. Arka taraf ise daha dinamik bir karakter yakalayabilmek için sertleştirilmiş ve kamber ile toe ayarları da performansa uygun olarak revise edilmiş. Ek olarak süspansiyon bağlantıları sertleştirilen 308 GTI’ın ön tekerleklerinin iz genişliğinde de artış bulunuyor.

GTi’daki bir diğer dokunuş ise Torsen sınırlı kaydırmalı diferansiyel olarak karşımıza çıkıyor. Bu dişli kutusuyla birlikte direksiyon sisteminin de yeniden ele aldığı belirtiliyor. Frenler ise Peugeot Sport ekibinin özen gösterdiği bir diğer nokta olarak karşımıza çıkıyor. İngiliz fren üreticisi Alcon’un imzasını taşıyan havalandırma kanallı disklerin çapı önde 380, arkada ise 268 mm.  Yani yürüyen aksam ve fren tertibatıyla standart bir 308’den çok farklı bir otomobil duruyor karşınızda.

Tabii hot hatch formülünün en önemli değişkenlerinden biri olan motordan da bahsetmemiz gerekiyor. 308 GTi, sınıfının en ekonomik güç ünitesine sahip. Yani gazlamadığınız sürece eltınızda gayet ekonomik bir ateşli hatchback bulabiliyorsunuz. Üstelik bu motor ciddi performans değerler sunuyor. 270 bg güç ve 1900-5000 d/d aralığında 330 Nm’lik maksimum tork değeri sunan ünite de, makul tüketim yüksek güç denklemini elde edebilmek adına ciddi bir operasyona tabi tutulmuş. Yağ soğutmalı alüminyum pistonlar, güçlendirilmiş kollar, güçlendirilmiş bağlantılar, ön tamponun gerisinde yer alan süperşarjlı hava soğutma ünitesi, çelik manifold ve spor egzoz sistemi gibi uygulamalar türünün en rafine motorlarından birini ortaya çıkarmış.

Gelelim sürüş özelliklerine… 308 GTi’ın en güzel yanlarından biri günlük kullanıma da çok uygun olması. Onunla bütün bir gününüzü yorulmadan geçirebilirsiniz. Ancak bu kullanışlılık, ateşinin yetersiz olduğu anlamına gelmemeli. Öyle ki; Sport modundayken motoru çok istekli bir şekilde devirleniyor ve özellike 3500 d/d seviyelerinde geçmişin Honda VTEC motorlarını anımsatan bir ivmelenme yaşatıyor. 6-ileri manuel şanzımanı belirgin vites geçişleri sunan 308 GTi’ın gaz tepkisi ve direksiyon hissiyatı da çok iyi. Süspansiyonların biraz daha sert olması istenebilir, ancak bu haliyle vereceği tepkiler çok rahat okunabilen bir sürüş sunuyor 308 GTi. Ayrıca kilitli diferansiyeli o kadar iyi çalışıyor ki, viraj çıkışlarında kararlı bir ön bölüm buluyorsunuz. Frenler de çok etkili. Yüksek hızlarda yapılan frenlemelerde bile otomobil dengeli bir şekilde yavaşlıyor. Aynı durum viraz içerisindeki sert frenajlar için de geçerli. Yani anlayacağınız Peugeot Sport ekibi çok sıkı bir hot hatch formülüne imza atmışlar. Eksikleri yok mu? Tabii ki var, mesela biraz daha fazla tork hiç fena olmazdı. Çünkü, rakipleri karşısındaki hacim eksikliğini, özellikle düşük devirlerde biraz hissediyorsunuz. Bir de daha sert bir şasi ayarı isteyenler de çıkabilir. Yine de 6 saniyelik 0-100 km/s süresi ve 250 km/s’lik maksimum hız pek çok hot hatch meraklısına fazlasıyla yeterli gelecektir. Özellikle rakiplerine göre makul seviyelerde kalan fiyat etiketini düşündüğünüzde.

 

Özellikler

Motor :  1598 cc, 4-silindir, turbo

CO2 : 139 g/km

Güç: 270 bg @ 6000 d/d

Tork:  330 Nm @1900-5000 d/d

Ağırlık: 1205 kg (224 bg/ton)

0-100 km/s: 6.0 sn

Maks hız: 250 km/s

Baz fiyat: 169.900 TL

Evo skoru: 4.5 yıldız

+Silindir hacmi, günlük kullanıma uygunluk, performans

Daha sert bir karaktere ihtiyacı var, çok sade tasarım

Leave a reply